<-- "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> KEBEBASAN INDIVIDU MANUSIA ABAD DUA PULUH: FILSAFAT EKSISTENSIALISME SARTRE | Tambunan | Jurnal Masyarakat dan Budaya

KEBEBASAN INDIVIDU MANUSIA ABAD DUA PULUH: FILSAFAT EKSISTENSIALISME SARTRE

Sihol Farida Tambunan

Abstract


Existentialism was a label for many philosophical thoughts developed in the World War I and II. It becomes a break-through against the traditional ways of thinking, namely essentialism considering empirism and rationalism and the ontology of rationalistic being as the only ways of thinking. The traditional thinkers has agreed to dismish any possibility to change the answer to the question of being. The existentialist thinker made a revolt against that traditional philosopher of essentialism which had developed since the era of Plato and Aristoteles as a deterministic philosophy. Jean-Paul Sartre, well-known French philosopher was one of existentialist thinker who discusses human as an existential subject. According to him, existentialism was also a philosophy of being, but he resists rationalizing it. In his thought, existentialism is the personal experience of human as a subject. He calls ‘etre-en soi’ for human conciousness object and etre pour-soi for human consciousness. The purpose of human existensialist, according to him, is to be etre-ensoi-etre pour soi’ or the fully consciousness in the self. Subjectivism of human being was becoming the focus of thinking creating a new scientific mainstream called psychology. Keywords: Existentialism, Anti-deterministic, World War, Psichology and Subjectifism, Being And Nothingnes ( L’Etre et Neant.) Eksistensialisme merupakan sebuah label yang diberikan terhadap banyak pemikiran filsafat yang berkembang pada Perang Dunia I dan II. Aliran ini mendobrak aliran pemikiran tradisional sebelumnya yaitu Esensialisme yang hanya menganggap empirisme dan rasionalisme serta ontologi rasional tentang ‘ada’ sebagai hakikat pemikiran. Pemikir-pemikir tradisional telah menyepakati untuk menghilangkan setiap kemungkinan yang mengubah pertanyaan tentang ‘ada’. Pemikir-pemikir Eksistensialis melakukan revolusi terhadap para Filsuf Esensialis yang telah berkembang selama berabad-abad sejak zaman Plato dan Aristoteles sebagai suatu bentuk filsafat yang deterministik. Jean-Paul Sartre, filsuf Perancis yang terkenal adalah salah satu pemikir Eksistensialis yang membicarakan manusia sebagai subjek yang eksistensial. Menurutnya, Eksistensialisme juga merupakan filsafat tentang ‘ada’, tetapi dia menolak untuk membakukannya menjadi satu-satunya hakikat pemikiran. Ia menganggap bahwa Eksistensialisme merupakan pengalaman personal manusia sebagai subjek. Dia menyebut ‘etre-en soi’ terhadap objek kesadaran manusia dan ‘etre-pour soi’ terhadap kesadaran manusia itu sendiri. Tujuan kesadaran manusia menurut Sartre adalah menjadi ‘etre-en soi- etre-pour soi’ atau ‘kesadaran yang penuh pada dirinya.’ Subjektivitas manusia menjadi fokus pemikiran yang melahirkan aliran ilmu pengetahuan terbaru yaitu Psikologi. Kata kunci: Eksistensialisme, Anti Deterministik, Perang Dunia, Psikologi, Subjektivisme, Ada dan tiada (L’Etre et le Neant).

Full Text:

PDF

References


Baene, Blasius B. (2008). Konsep Eksistensialisme Søren Kierkegaard. http://sapereaudenias. blogspot.co.id/2008/11/konsep-eksistensialisme- sren_20.html, diakses pada tanggal 12 Oktober 2016

Beerling, R.F. (1966). Filsafat Dewasa Ini. Jakarta: P.N. Balai Pustaka.

Blackham H.J. (1952). Six Existentialist Thinkers. Kierkegaard. Nietzsche. Jaspers. Marcel. Heiddeger. Sartre. London & Henley: Rouledge&Kegan Paul.crossref

Edward, Paul (Ed.). (1967). The Encyclopedia of Philosophy. New York: The Macmillan Company & The Free Press.

Hadiwijono, Harun. (1985). Seri Sejarah Filsafat 2. Jogjakarta: Kanisius.

Kaufmann, Walter. (1989). Existentialism from Dostoevsky to Sartre New York-USA: Penguin Book.

Fauzia, N. (2013). Eksistensialisme dalam Novel The Zahir Karya Paulo Coelho. http://journal.trunojoyo.ac.id/prosodi/arti cle/view/40, diakses pada 12 Oktober 2016

Petrick, M. & Tyran, E. (2003). Development perspectives of subsistence farms in South-eastern Poland: Social buffer stock or commercial agriculture? In: Abele, S., Frohberg, K. (eds.), Subsistence Agriculture in Central and Eastern Europe: How to Break the Vicious Circle?. IAMO (Studies on the Agricultural and Food Sector in Central and Eastern Europe. 19).

Halle (Saale): 106-123. http://www.iamo.de/fileadmin/ institute/pub/sr_vol22.pdf diakses pada tanggal 12 Oktober 2016

Rukiyati. (2016). Pemikiran Pendidikan Menurut Eksistensialisme. http://staff.uny.ac.id/../ Pemikiran % 20Pendidikan%20menurut %20Eksistensialisme_0.docx, diakses pada 12 Oktober 2016 Sazza,

Rezania. (2014). Konflik Eksistensial Manusia Menurut Jean Paul Sartre. http://rezania-sazza-fpsi12.web.unair. ac.id/artikel_detail-100645-UmumKonflik%20Eksistensial%20Manusia%2 0Menurut%20Jean%20Paul%20Sartre.ht ml diakses pada 12 Oktober 2016

Tjahjadi, Simon Petrus L. (2007). Tuhan Para Filsuf dan Ilmuwan: dari Descartes sampai Whitehead. Yogyakarta: Kanisius.

Sartre, Jean Paul. (1972). The Psychology of Imagination. London: Methuen & Co Ltd.

_____________. (1950). L’Imagination. Paris: Universitaires de France 108 Boulevard Saint Germain.




DOI: http://dx.doi.org/10.14203/jmb.v18i2.412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by

Jurnal Masyarakat dan Budaya

Pusat Penelitian Kemasyarakatan dan Kebudayaan - Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (P2KK-LIPI)
Research Center for Society and Culture - Indonesian Institute of Sciences
Widya Graha Lantai VI & IX
Jl. Jend. Gatot Subroto No.10 Jakarta Selatan
12710

  • ISSN 1410-4830 (print)
  • e-ISSN 2502-1966 (online)
  • Accreditation : No. 21/E/KPT/2018 (Kemenristekdikti)
  • Creative Commons License
    This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License